Det vackra omkring oss

Idag blev det en 25 kilometers cykeltur som gick till Erstaviken och vidare mot Saltsjöbaden. Sol, skog och vatten är nog det man behöver efter en lång och mörk vinter 😊 

~> ~> ~> hämta styrkan i naturen ~> ~> ~>

   
                                               

Kropp – hälsa – kost

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här inne – det var en period av mycket jobb, studier, men även en hel del träning. Det är fantastiskt väder ute vilket gör att man vill helst av allt träna utomhus –  varierad träning för min del är det bästa jag vet – jag har cyklat, sprungit och paddlat. 🙂 Men nu till annat – jag har även mer än vanligt fokuserat på min kost och därför även ”forskat” i frågan, vilket har resulterat i en text som jag tänker dela här –>

”Tallriksmodellen” och LCHF. Vad är positivt respektive negativt med båda modellerna i förhållande till hälsa? Och vad som är viktigt att vi får i oss?

”LCHF är en metod för lata idioter, man går ner i vikt utan att träna…”, för inte så länge sedan har Paolo Roberto, en av landets mest kända idrottsmän, hamnat i en ordfajt över dieten LCHF på Instagram med ingen mindre än Jonas Colting, en svensk triathlet som förutom två segrar i tävlingen Ironman även har lyckats simma, som första man i historien, hela 640 kilometer från Stockholm till Göteborg förra året, i syfte med att samla in pengar till WaterAid. Jonas Colting som förespråkar LCHF gav svar på tal: ”Det här tycker Paolo Roberto är väldigt dåligt. Enligt honom är LCHF mat för idioter och lata. I Paolos värld behöver överviktiga o sjuka bara springa mer och äta mindre. Mättat fett är farligt i Paolos värld. Kolhydrater är nyckeln till prestation o hälsa i Paolos värld.
Behöver jag nämna att Paolo också driver ett företag som säljer pasta?
Ett klargörande; jag har största respekt för Paolo Roberto som människa, affärsman och idrottsman! Men som kostrådgivare är han en fullständig katastrof…”

Två idrottsmän, två helt skilda åsikter – men vem borde veta bättre om inte de?

De statliga hälsorapporterna varnar idag för att vi i Sverige blir allt fetare, vilket ökar risken för fetma, diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar. Detta är självklart väldigt oroande – det förstår även de av oss som ogärna förändrar sin kost och envist håller sig fast vid uppfattningen av att träning är tråkig.

En sak är säker ­– medierna älskar att prata om hälsa och då och då dyker det upp nya kostmetoder, som påstås vara vetenskapligt beprövade och som ska få oss att gå ner i vikt och bli hälsosammare. Man ska nog understryka att många dieter är och förblir endast ”modedieter”, då det finns alldeles för få studier som kan påvisa att en specifik diet är bättre än en vanlig rationell och varierad kost. Vi ska titta närmare på två modeller som förespråkar olika kosthållningar – LCHF och ”tallriksmodellen”.

Båda metoderna är svenska uppfinningar. LCHF (Low Carb, High Fat) är en metod som förespråkar lågt kolhydratintag och högt fettintag. LCHFs kostrådgivare uppmanar till att utesluta ris, pasta, potatis, frukt, rotfrukter och mjölprodukter ur sin kost och istället äta fisk, grönsaker, köttprodukter och feta mejeriprodukter. På http://www.kostdoktorn.se/lchf kallar man metoden för njutmetoden och menar att man kan äta sig mätt på god mat och ändå gå ner i vikt. På samma sida kan man läsa att Socialstyrelsen har godkänt lågkolhydratkost för behandling av övervikt och diabetes typ 2, vilket i sig inte är förvånande då begränsningen av intaget av snabba kolhydrater (socker, godis, chips mm) stabiliserar insulinpåslag i blodet vilket resulterar i att det blir lättare att hålla vikten.

Samtidigt står det på http://www.halsosidorna.se/Fett.htm#mattade%20fetter : ” ​Det pågår nu en het hälsodebatt kring om de mättade fetterna verkligen är så onyttiga som man tidigare trott, och att vi istället nog bör äta mer mättade fetter än vad vi tidigare trott. De mättade fetterna från animaliska livsmedel men även från vegetabilier börjar därför nu få återupprättelse från alternativa förespråkare! För stora intag anses dock fortfarande inte att rekommenderas överlag innan fler studier genomförts…” och ” Notera: Ökat LDL-kolesterol, ökad bukfetma samt ökat blodtryck var resultatet när läkaren Michael Mosley gjorde en kort självstudie genom att äta 130 gram rött processat kött varje dag under en månads tid.”

Som vi ser här är metoden väldigt omstridd och det är inte bra Paolo Roberto och Jonas Colting som slåss om saken – frågan är om vi ska äta oss mätta på mättat fett och om vi i så fall blir sjuka av det? Om vi ska ta hänsyn till tidigare vetenskapsstudier i frågan så kan vi se att det har slagits fast att mättade fetter verkar öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Den största nackdelen med dieten blir då att man inte tar hänsyn till vilket slags fett som konsumeras vilket kan leda till en alldeles för stort intag av mättat fett.

En annan nackdel är att kosten kan bli fiberfattig, då man tar bort de fiberrika spannmålen. På samma sätt kan det innebära för lågt intag av vissa vitaminer och mineraler. Dessutom kan processat och rött kött leda till tjocktarmscancer. Källa: http://kottfrimandag.se/wp-content/uploads/2009/12/jamameat.pdf

Frågan är om dieten verkligen är hälsosam i längden? År 2013 utkom Statens Beredning för medicinsk Utvärdering(SBU) med en omfattande rapport där tidigare medicinska studier utvärderats. Det har slagits fast att på kortare sikt (6 månader) gav dieten snabbare viktminskning än lågfettkost, både vad som gäller fettmassa och fettfri massa. Man har även konstaterat att det inte går att dra några slutsatser om risken för hjärt– och kärlsjukdomar eller diabetes.

”Tallriksmodellen” har presenterats för allmänheten av Livsmedelsverket på 1980-talet och har sen dess använts flitigt som kostråd för allmänheten och även använts i utbildningssyfte på hemkunskapen. Metoden visar hur mycket av olika livsmedel man bör få i sig under en måltid. Dock har väldigt få studier gjorts kring ”Tallriksmodellen”.

”Tallriksmodellen” ska användas för lunch och middag – enligt metoden bör tallriken ”delas” i tre delar där en tredje del fylls av kolhydrater, en tredje del av grönsaker och en knappt tredje del av protein.

Portionsstorleken och likaså energiintaget preciseras inte, vilket är till en nackdel då det lämnar alldeles för stor utrymme för egen tolkning – exempelvis kan man ha tallrikar av olika storlekar, ta flera portioner eller småäta mellan måltiderna, man kan också äta för mycket eller för lite helt enkel. Källa:http://www.dn.se/ekonomi/tallriksmodellens-grundare-ta-bort-potatis/

Till modellens fördel talar dock att man i samband med modellen rekommenderar att äta fiberrika kolhydrater och begränsa mättat fett. Ett stort plus är att modellen lär ut hur man ska äta varierat. Dessutom rekommenderar man att begränsa socker, sötsaker, alkoholhaltiga drycker mm. Modellen är enkel och konkret och är lätt att minnas. Man slipper räkna kalorier.

 

Avslutningsvis måste man nog tilläga att det totala kaloriintaget, minus den energin som vi gör oss av med på ett dygn, blir det som vi senare ser på vågen. Det totala kaloriintaget påverkas inte bara av huvudmåltiderna utan även av det småätande emellan, som många gånger visar sig bidra till att dagsintaget ökar. Ett av de stora problemen i vårt samhälle idag är att maten är lättillgänglig – det gör att vi kan äta vad som helst, närsomhelst på dygnet. De enda som kan styra oss är vi själva och det måste göras medvetet, då vårt småätande inte styrs av den fysiologiska hungern utan snarare av ett sug, ett intensivt begär som är kopplat till njutning. Det är just därför vi kan få en känsla av att kunna äta ” hur mycket som helst”.

 

Detsamma gäller egentligen valet av vad vi äter. ”Man blir vad man äter” är ett gammalt och bra talesätt om kosten. Förmodligen räcker det med att äta enkel, okonstlad och varierad kost, som innehåller allt en människa behöver (kolhydrater, fetter, protein, fiber mm) i lagom mängd (man får helt enkelt prova sig fram) för att hålla sig frisk och varken lida av fetma eller andra åkommor.

 

SUP – en spännande och mångsidig träning

Jag har gått och skaffat mig en uppblåsbar SUP-bräda ( Stand up paddling) – ett bekvämt, spännande och kul träningsredskap för den som gillar utmaningar, vatten och vill träna både balans, styrka och smidighet.

Den som är intresserad att veta historien bakom SUP kan gå in och läsa denna artikel: http://www.supworldmag.com/the-history-of-stand-up-paddling/

Det finns otaligt många varianter på en SUP-bräda som är framtagna för olika ändamål – alla dessa kan delas upp i 3 olika kategorier – Wave, Allround/cruise och Touring/race. Dessutom har det tagits fram uppblåsbara brädor för trångbodda stadsbor och för folk som enkelt vill kunna ta med sig sin bräda, som kan vara dryga 3 meter lång och kanske inte är så enkel att släpa runt på.

Jag valde en uppblåsbar bräda av märket Red (Red Air Sport 11) av en enkel anledning att de är ledande på marknaden och har tagit fram en uppblåsbar bräda som har ett riktigt hårt tryck och kan konkurrera med vanliga brädor i hårdhet. Dessutom är den grymt snygg! 🙂 Jag fick jättebra hjälp av killarna på Surfspot http://www.surfspot.se/ där jag köpte brädan och kan rekommendera de starkt för både deras fina butik ute i Kungens Kurva och deras fantastiska servicekänsla. 🙂

Idag tog jag den första turen på sjön som var en riktigt skön upplevelse. Brädan kändes stabil och jag fick riktigt bra fart på den, särskilt när jag kom på öppet vatten. Jag vågade dock inte paddla så långt ut då jag inte hade någon flytväst på mig och det kändes onödigt att utmana ödet. Lite senare tog jag en paus på stranden, åt och lyssnade på hur fåglarna kvittrade. Jag kunde lika gärna ha stannat på brädan, både sitta och äta på den och lyssna på musik ( jag hade vattentätt utrustning med mig) – det finns tillräckligt med plats på brädan och för den rutinerade surfaren skulle det inte vara något problem, men jag hade sällskap med mig och är inte rutinerad alls så jag valde att äta på stranden. Detta visade sig senare vara ett bra val!

Efter pausen och ytterligare en tid på brädan började jag känna mig varm i kläderna och tänkte ge mig på en liten utmaning och paddla uppströms genom en trång kanal. Där tog resan abrupt slut då jag tappade balansen och hamnade med huvudet ner i det iskalla vattnet. Tack och lov så hade jag våtdräkten på mig så jag slapp frysa efter årets första dopp! 🙂

SUP är riktigt kul och får av mig 10 poäng av 10 möjliga! 🙂

image

image

image

image

image

image

image

image 

 

Träning ska vara kul

Både igår och idag var jag ute på fantastiskt sköna cykelturer. Igår möttes vi av en översvämning på vägen som orsakades av bävrar. Självfallet kunde jag inte låta bli och prova djupet på vattenansamlingen.😉

Idag stylade jag uppe på en vacker utsiktsplats vid Erstaviken för att se vad min gamla Mtb går för. 😊

Båda dagarna har jag haft oerhört kul!

~> ~> ~> träning ska vara kul ~> ~> ~>

Error…Video är felvänd, ibland är det så att allt är upp och ner och man har inte tid att fixa saken för att man ska vidare på nästa äventyr…😊

 

Cykel och mera cykel

Både idag och igår blev det längre cykelturer, dagens sträcka blev 16 kilometer för att vara exakt. 😊 Det var  fantastiskt soligt väder, visst blåste det lite, men det gjorde ju inte inne i skogen. 😉 Vackert var det också! Visst kan man göra små utflykter runt om i sin närmiljö, känns som om man ändå är ute på ett litet äventyr. 😊

~> ~> ~> utforska din närmiljö ~> ~> ~>   

   

Cykel-primiär ute

Efter 23 kilometer på cykel känner man sig som en vinnare, särskilt efter att man först lyckats komma vilse och hamnat mitt i en jobbig skogsterräng och klättrat runt med cykeln på axeln i 30 minuter och sedan hamnat i regn.😊

Nu har jag verkligen smakat på hur det är att vara en riktig äventyrare. 😉 Lyckligast av allt blev jag för tiden – de första kilometrarna cyklade jag på 3:03  i genomsnitt! Så snabbt har jag aldrig cyklat! Det kändes riktigt bra! 😊

Efteråt hade jag till och med ork kvar att ”leka” lite på gården. 😊

~> ~> ~>Hinder är till för att övervinnas! ~> ~> ~>

 

 

Dagens träning

Efter hela två ofrivilliga vilodagar är jag  tillbaka starkare än någonsin och tränar styrka och flexibilitet för fullt. Igår glömde jag sportskorna hemma och fick träna i sockor… 🙂 Men sedan såg jag att det fanns flera än mig inne på gymmet som tränade i sockor, så jag kunde andas ut… 🙂

För övrigt får man bättre kontakt med golvet när man kör exempelvis knäböj, vilket jag gjorde igår! 🙂

~> ~> ~> starkare ~> ~> ~> vigare ~> ~> ~> bättre ~> ~> ~>