SUP – en spännande och mångsidig träning

Jag har gått och skaffat mig en uppblåsbar SUP-bräda ( Stand up paddling) – ett bekvämt, spännande och kul träningsredskap för den som gillar utmaningar, vatten och vill träna både balans, styrka och smidighet.

Den som är intresserad att veta historien bakom SUP kan gå in och läsa denna artikel: http://www.supworldmag.com/the-history-of-stand-up-paddling/

Det finns otaligt många varianter på en SUP-bräda som är framtagna för olika ändamål – alla dessa kan delas upp i 3 olika kategorier – Wave, Allround/cruise och Touring/race. Dessutom har det tagits fram uppblåsbara brädor för trångbodda stadsbor och för folk som enkelt vill kunna ta med sig sin bräda, som kan vara dryga 3 meter lång och kanske inte är så enkel att släpa runt på.

Jag valde en uppblåsbar bräda av märket Red (Red Air Sport 11) av en enkel anledning att de är ledande på marknaden och har tagit fram en uppblåsbar bräda som har ett riktigt hårt tryck och kan konkurrera med vanliga brädor i hårdhet. Dessutom är den grymt snygg! 🙂 Jag fick jättebra hjälp av killarna på Surfspot http://www.surfspot.se/ där jag köpte brädan och kan rekommendera de starkt för både deras fina butik ute i Kungens Kurva och deras fantastiska servicekänsla. 🙂

Idag tog jag den första turen på sjön som var en riktigt skön upplevelse. Brädan kändes stabil och jag fick riktigt bra fart på den, särskilt när jag kom på öppet vatten. Jag vågade dock inte paddla så långt ut då jag inte hade någon flytväst på mig och det kändes onödigt att utmana ödet. Lite senare tog jag en paus på stranden, åt och lyssnade på hur fåglarna kvittrade. Jag kunde lika gärna ha stannat på brädan, både sitta och äta på den och lyssna på musik ( jag hade vattentätt utrustning med mig) – det finns tillräckligt med plats på brädan och för den rutinerade surfaren skulle det inte vara något problem, men jag hade sällskap med mig och är inte rutinerad alls så jag valde att äta på stranden. Detta visade sig senare vara ett bra val!

Efter pausen och ytterligare en tid på brädan började jag känna mig varm i kläderna och tänkte ge mig på en liten utmaning och paddla uppströms genom en trång kanal. Där tog resan abrupt slut då jag tappade balansen och hamnade med huvudet ner i det iskalla vattnet. Tack och lov så hade jag våtdräkten på mig så jag slapp frysa efter årets första dopp! 🙂

SUP är riktigt kul och får av mig 10 poäng av 10 möjliga! 🙂

image

image

image

image

image

image

image

image 

 

Kommentera

