Kroppsvikt – upp eller ner?

Många av oss har en väldigt snedvriden relation till maten och våra kroppar – det är ingen nyhet. I vårt samhälle matas våra hjärnor ständigt med ideala photoshoppade kroppar, som i själva verket aldrig existerat i verkligheten. Vad händer i verkligheten då? Jo, vi antingen svälter vår egen kropp eller äter ihjäl oss. Allt för att vårt undermedvetna säger att vi ska se ut som en ”barbie docka” eller en ”ken docka” som vi har sett i skyltfönster eller på TV. För många år sedan började första ”varningarna” komma om att tonårstjejer svälter sig. Nu är det även vanligt bland killar. Övervikt och fetma har blivit en folksjukdom.

Ja, tro det eller ej även överviktiga människor äter ännu mer just för att de vill se ut som en modell från ett tidningsurklipp, precis som dem som svälter ihjäl sig. Hur kommer  det sig? Jo, för att extremt ätande ( som även svält) har en koppling till depression (nedstämdhet)- kan jag inte se ut som en modell, så äter jag ihjäl mig istället.

Jag kan börja berätta om mig själv då det är lättast för mig att relatera just till min egen situation och känslor när det gäller den egna kroppen. Jag är 35 år gammal och är 172 cm lång. Under perioden mellan 16 år och nu har jag ständigt pendlat i vikt – jag har vägt som minst 56-57 kilo och som mest, då jag var gravid 86 kilo. I olika perioder har jag varit både väldigt vältränad, underviktig och på gränsen till överviktig.

När jag var yngre påverkades min hjärna av allt jag såg runt omkring mig i medier och i samhället för övrigt, i en mycket större utsträckning än vad den gör idag (väldigt tacksamt att bli äldre på det sättet). 🙂 På den tiden tyckte jag alltid att jag var tjock och som sagt så vägde jag då inte mer än 59 kilo, vilket ledde till att jag ofta var frusen, kände mig svag och kunde inte bygga någon muskulatur.

Graviditeten förändrade min syn på den egna kroppen och jag slutade ”banta”. Under det kommande 15 åren gick jag stadigt upp, då jag tränade endast sporadiskt och tänkte överhuvudtaget  inte på kosten. Måste nog tillägga att jag har lika lätt att bygga muskulatur som att lägga på mig fett. Så nu för någon månad sedan vägde jag mig för första gången på många år och vågen stod på chockerande 81 kilo. Ja, det är kanske inte så chockerande för omgivningen, men det var det för mig –  jag har plötsligt kommit till insikt att jag låg way over den ”normala” vikten för min längd. 🙂 Det värsta var att jag varken kunde springa eller gå i trappor utan att bli andfådd.

Det som fick mig att gå ut på min första springrunda var tanken på alla de åren då jag just pendlat i vikt och inte hade tagit hand om mig själv. Men innan jag började träna har jag även bestämt mig att göra det kanske svåraste av allt – att förkasta alla negativa ”förebilder”, rensa min hjärna, lära mig att älska mig själv och framför allt att ge det tid.

Inga mer ”gå ner i vikt till sommaren”, ”vara mager för att det är snyggt”, ”vara på gränsen till överviktig för att det är hälsosamt” osv.

Nu är jag nere på 70 kilo. Men vad är min ideala kroppsvikt då? Det återstår att se. För att göra det måste man ge det tid, träna, äta bra och regelbundet, sova bra…ja, ni vet. Jag har i alla fall bestämt att min ideala vikt är den, då jag känner mig stark i min kropp och mår bra. Jag skulle nog ljuga om jag sa att jag inte bryr mig alls om hur jag ser ut – jag är rätt så fåfäng. Men när det gäller träningen så är utseendet det sista jag tänker på – senare om man får det på köpet är det fantastiskt! 🙂

Slutligen vill jag ge tre tips för dem som känner att de vill bli lättare och få bort onödigt fett. För att det är faktiskat kul att röra på sig och allt blir lättare då man slipper bära runt på den onödiga extra vikten. Gör inga drastiska förändringar och ha tålamod. Det har säkert tagit många år att gå upp kilorna, så det är ok att det tar tid att gå ner dem också.

Här kommer trestegs programmet:

1. Träna/rör på dig lite, lite mer 😉 än du gör vanligtvis. Välj en aktivitet du gillar eller alltid har drömt om att prova på!

2. Ät lite, lite mindre 😉 än du gör vanligtvis, men regelbundet. Som exempel byt ut 1 måltid per dag mot en hälsosammare. Exempel: byt ut läsk mot vatten, popcorn mot morotsstavar och pommes mot broccolin)

3. Drick mera vatten. Gärna med citron!

Och ÄLSKA din kropp!

Motivation ~> ha kul ~> det är inte din kropp som äger dig, det är du som äger din kropp ~>

IMG_3910

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s