Bli din egen PT

För den som aldrig har tränat och som är en nybörjare känns frågan ”Hur kommer man igång med sin träning” oftast som ett svårt och oövervinnligt hinder. Jag vet, jag har också varit där. Man hittar på alla möjliga ursäkter för att inte träna. Det är för tidigt på morgonen, det är för sent på kvällen, man är trött, det regnar ute osv. – man kommer helt enkelt aldrig igång.

Men någon gång i livet har jag lärt mig också något annat. När jag var tonåring och tränade friidrott 6-7 dagar i veckan, visste jag att det fanns inget dåligt väder och inga dåliga skor, ingen trötthet och inga ursäkter. Min tränare sa alltid till mig: ”Vill du uppnå något, så gäller det att sätta igång och kämpa och sedan lära sig att älska att kämpa för att finna njutningen i det. Det är så du blir bäst. Det är så du övervinner alla hinder!” Senare i livet hade jag en annan mentor som sa till mig ”Det finns inga genvägar”. Nu blev det ingen friidrottare av mig, men kunskapen om sporten, mentaliteten och tuffheten finns kvar hos mig djupt inrotad i mitt sinne.

Så tillbaka till frågan: ”Hur kommer jag igång med min träning?” Svaret är att du bara gör det. Du bestämmer dig att du behöver det, att du helt enkelt är värd en bättre hälsa, en bättre kontroll över din kropp och ditt sinne. Du och bara du kan göra en förändring! Börja med dig själv!

Så kör igång och jag kommer att finnas här på min egen resa som du kan följa – förhoppningsvis kan vi inspirera varandra – stötta och hjälpa varandra när det blir tufft. Här följer några tips för den som är en nybörjare:

1. Börja din nya livsstil med något som är enkelt tex. powerwalk utomhus. Det kostar ingenting, det enda du behöver ha är bekväma skor och sköna kläder.

2. Ta en vattenflaska med dig och välj en rutt som du ska gå.

3. Ta tid eller använd en app, exempelvis runkeeper, för att se hur snabbt och hur långt du har gått. Bry dig inte om att det inte alltid stämmer exakt.

4. Glöm inte att det är en powerwalk och inte en vanlig promenad. Du måste hitta ett tempo som är lagom snabb för dig, så du orkar att hålla det hela vägen.

5. Kör igång så mycket du kan och orkar! Jag skulle komma med ett förslag på en timme varje morgon, möjligen med en till två ”lediga” dagar i veckan. På morgonen är man som piggast och dessutom kommer känslan av välbehag att hålla i sig resten av dagen!

6. Ha tålamod och disciplin. Hoppa inte över dagar då du har bestämt dig för att gå ut. Bli inte nedstämd om du inte ser resultat på en gång, utan lär dig att njuta av tiden då du tränar.

Lycka till!

IMG_3344

Kommentera

